JongeGeleerdeAls vervolg op het boek "De jonge reiziger" uit 2006 van de hand van schrijver Thomas Lindblad zijn er twee nieuwe delen verschenen: "De jonge docent" en "De jonge geleerde". Beide delen lezen even vlot weg als het eerste deel maar hebben een geheel andere setting. Waar in "De jonge reiziger" veel exotische bestemmingen ten tonele worden gevoerd, spelen de vervolgdelen dichter bij huis; voornamelijk in Leiden. Nu gaat het meer om de (homo) vriendschappen en de verwikkelingen waarin de hoofdpersoon Michael terecht komt tijdens zijn afstuderen, docentschap en promotie. Slechts zijdelings gaat het over zijn nieuwe relatie met een dove Aziatische jongen, die geheel anders van aard is dan de relatie met een wat oudere man waar het in het eerste deel om draait. Het soapgehalte in de vervolgdelen is tamelijk hoog, maar de boeken ontstijgen het ermee geassocieerde niveau zeer zeker. Voornamelijk door de vele reflecties van Michael en het inzicht wat wij als lezer krijgen in zijn gedachtegang.

Beide nieuwe delen geven een bijzondere blik in de universitaire gemeenschap. Heel herkenbaar voor degenen die het meegemaakt hebben, maar ook heel interessant voor een buitenstaander. De sfeertekeningen zijn zeer goed getroffen. Je wordt als lezer meegesleurd in de ontwikkelingen. Je voelt je er zo bij betrokken dat je daardoor sterk wordt gestimuleerd verder te lezen. Details worden zo bloemrijk weergeven dat het is of je de scènes zelf beleeft.

De schrijver blinkt uit in het omschrijven van ongemakkelijke situaties. Deze leiden tot verrassingen, plaatsvervangende schaamte, hilariteit, vertedering, onbegrip, raadsels en dolkomische momenten. Of soms meerdere van deze elementen tegelijk, wat het juist zo boeiend maakt. Het einde van zo'n ongemakkelijke situatie ontlokt bij de lezer een ontlading in de vorm van opluchting, verbazing of een lach, ook al is de situatie nog zo triest. De hoofdrolspelers zijn duidelijk neergezet en maken gaandeweg een interessante ontwikkeling door. Ondanks het grote aantal karakters is het als lezer niet moeilijk je met de verschillende personages te identificeren. Zonder veel omhaal van woorden is wel duidelijk wat er speelt en wie waar en hoe op zal reageren.

De toon van alle delen is nogal beschrijvend en nuchter, maar de hoofdstukken leiden vaak naar een lichtdramatische ontknoping. Alle delen eindigen in een melancholieke, haast berustende sfeer die je als lezer ontroert en tevens laat fantaseren hoe het verder zal gaan met de hoofdpersoon. Er speelt door het derde boek een persoonlijk mysterie dat de lezer in spanning houdt, maar op het eind tot een lichte anticlimax komt. De twee nieuwe delen omschrijven goed de ontwikkeling van een zoekende en verlegen student uit het eerste boek, die uitgroeit tot een volwassen man die weet wat hij wil.

Arno Klos

Thomas Lindblad
De jonge docent, uitgevery Quist, ISBN 978-90-77983-33-1